Laulunopetus

Tällä hetkellä toimin pop-/jazzlaulunopettajana Vuolle Opistolla ja Musiikkikoulu Groovehousella yksityisopetuksen parissa. 


Opetusfilosofiani voisi kiteyttää lyhyesti seuraavin lausein:
  • Opetukseni on oppilaslähtöistä. Opiskeltava materiaali ja itse opetus on yksilöllistä ja oppilaan tarpeita vastaava. Joillekin räätälöidään laulutekniikkakeskeisempää opetusta, toisille taas painotetaan yleismusiikillisempaa opetusta. Tavoitteet sovitaan aina jokaisen oppilaan kanssa erikseen, ja oppilas voi vaikuttaa omien oppituntiensa sisältöön koska vain.
  • Painotan lauluopetuksessani tervettä ja monipuolista äänenkäyttöä. Keho on lauluinstrumentti, ja ääni heijastaa instrumentin vointia. 
  • Laulunopetuksen ja laulunopiskelun pitää olla positiivista ja kehityskeskeistä. Maallikkotermein: opetuksessani pidän oppilaan halua ja tahtoa oppia lisää tärkeänä. Oppilaan oman mielenkiinnon syventäminen opeteltavaa aihetta kohtaan on motivoivaa sekä minulle että oppilaalle.
  • Laulunopettajan tehtävänä on opettaa laulun ohella musiikkia. Pyrin olemaan yleissivistävä ja inspiroiva, tarjoten opeteltavien kappaleiden taustasta historiallisia, teoreettisia tai muuten vaan hämmentäviä yksityiskohtia. 

Laulunopettajatutkinnon ohella olen hakenut lisäkoulutusta käymällä Päivi Sarasteen laulutunneilla tutustuen Alexander-tekniikkaan. Olen tutustunut Estill-laulutekniikkaan käymällä kaksi peruskurssia kesällä 2012 sekä syventävän jatkokurssin keväällä 2015. Estillin ohella olen hakenut lisäoppia CVT:n viiden päivän peruskurssilla kesällä 2008. Tunnustautuneena lauluanatomianörttinä harrastuksiini voidaan lukea erinäisten laulutekniikkakirjojen hamstraus ja lukeminen kynttilänvalossa tutkijankammiossani.